КІЗТ ДУІТ приєднався до Міжнародної програми «Чисте повітря для України»

КІЗТ ДУІТ приєднався до Міжнародної програми «Чисте повітря для України»

26 січня 2024 року Київський інститут залізничного транспорту Державного університету інфраструктури та технологій підписав Меморандум про співпрацю з міжнародним проєктом «Чисте повітря для України», який реалізують в Україні ГО Free Arduino та чеська неурядова організація Arnika. Студенти та науковці кафедри екології та безпеки життєдіяльності ФУЗТ КІЗТ ДУІТ з наступного тижня розпочнуть дослідження якості повітря завдяки станції моніторингу EcoCity.

Незвично, напевно, що залізничні ЗВО займаються екологією та охороною довкілля, але останнім часом досить велика увага на залізничному транспорті приділяється саме цим напрямкам. Тому ми в нашому навчальному закладі започаткували освітньо-професійну програму підготовки бакалаврів з екології транспортної інфраструктури. Надалі ми плануємо розвивати кафедру ЕБЖ і запровадити освітньо-професійну програму підготовки магістрів. І для цього нам потрібно покращувати нашу матеріально-технічну базу Хотілося б проводити наукові дослідження, тому ми вдячні організаціїЧисте повітря для України” за надане обладнання з моніторингу якості повітря, –зазначив під час підписання Меморандуму Володимир Твердомед, директор Київського інституту залізничного транспорту Державного університету інфраструктури та технологійДУІТ.

Про візію майбутньої співпраці та наукових досліджень розповіла Олена Сорочинська, в. о. завідувача кафедри екології та безпеки життєдіяльності КІЗТ Державного університету інфраструктури та технологій: “Ми вже повідомили нашим студентам про те, що з нового семестру ми зможемо користуватися даними зі станції моніторингу повітря. За допомогою цієї станції ми зможемо більш якісніше вивчати дисципліну Моніторинг довкілля, Нормування антропогенного навантаження на природне середовище, виконувати кваліфікаційні бакалаврські роботи та курсові роботи. Водночас за допомогою інформації з цієї станції ми зможемо писати і наукові роботи, спиратися на дані під час конференцій, наукових публікацій, тому ми дуже вдячні за співпрацю і за надану можливість долучитися до міжнародної спільноти з забезпечення якості чистого повітря і охорони довкілля!”.

Проєкт «Чисте повітря для України» підтримує розширення громадської мережі моніторингу повітря EcoCity, яка на сьогодні є найбільшою мережею і об’єднує понад 250 станцій в різних регіонах.

«Команда EcoCity також радіє приєднанню Київського інституту залізничного транспорту Державного університету інфраструктури та технологій до міжнародного проєкту «Чисте повітря для України». Чудово, коли ще більше саме студентської молоді буде знайома з таким прикладним моніторингом, який ми вже розвиваємо, відповів Олексій Трелевський, голова Громадської організації «Фрі Ардуіно» та куратор української мережі громадського моніторингу якості повітря EcoCity. – Сподіваємося, що завдяки станції, яку ми вам передали, студенти вашого ВНЗ будуть мати можливість на практиці вивчити, як працює дане обладнання, як працюють станції моніторингу, онлайн-моніторингу, саме прилади, які в онлайн-режимі передають дані на сервер, відбувається відображення, оповіщення населення відносно різних типів забруднення. Також буде відбуватись оповіщення у разі радіаційної небезпеки, тому що дана станція обладнана спеціальним модулем визначення радіаційного фону”.

Технічний експерт проєкту “Чисте повітря для України” додав, що станція моніторингу повітря EcoCity також має оптичний сенсор дрібнодисперсного пилу, який визначає дві фракції дрібнодисперсного пилу розміром PM2,5 мікрометра і PM10 (10 мікрометрів). Зокрема встановлений і газоаналізатор, який створений на базі металооксидного сенсора, що визначає концентрації таких шкідливих газів, як чадний газ, діоксид азоту та аміак.

Водночас Олексій Трелевський, користуючись нагодою співпраці із залізничним ВНЗ, звернув увагу на проблему забруднення повітря від потягів: “Хочу зазначити, оскільки ви маєте безпосереднє відношення до Укрзалізниці, ми неодноразово зауважували, що під час подорожі в наших українських потягах, на жаль, люди постійно отримують певний рівень забруднення. В першу чергу постійно під таким негативним впливом цього забруднення знаходяться провідники. На сьогодні у нас не вся інфраструктура залізничного транспорту електрифікована. І переважна більшість поїздів (зокрема в західному регіоні) працюють на дизельному пальному, а не на електриці. Таким чином при його спалюванні відбувається забруднення атмосферне повітря, а при самому русі це забруднення йде як хвіст по всіх вагонах і через вентиляційні шахти заходить всередину. В зимовий період, коли ще відбувається обігрів вагонів вугіллям, це забруднення збільшується. Наша команда дуже часто фіксувала високі рівні забруднення саме всередині вагонів під час опалювального сезону. Тому, я думаю, даний тип обладнання допоможе ще більше звернути увагу на цю проблематику в Україні”. 

Своєю чергою директор КІЗТ Володимир Твердомед підтвердив слова технічного експерта “Чистого повітря” щодо забруднення повітря залізничним транспортом.

Дійсно ця серйозна проблема існує на сьогодні. Водночас на даний час у нас в межах 60% залізничного транспорту електрифіковано, а 40% – ні. Не всі вагони ще перейшли на електрообігрів. І тоді опалювання здійснюється такими ще застарілими технологіями, використовуючи вугілля. Тому досить багато тем та напрямків, які, я сподіваюся, ми зможемо разом з вами, в рамках співпраці, реалізувати у вигляді сумісних наукових проєктів прикладного характеру”.

Олексій Трелевський висловив надію, що до кінця опалювального сезону буде змога провести невелике дослідження про вплив використання пального (вугілля) у потягах на забруднення повітря.

Якщо у вас буде можливість, тобто відповідні дозволи, ми можемо навіть зробити мінімальне дослідження: поставити декілька переносних станцій моніторингу повітря в вагонах, де відбувається опалення з допомогою вугілля, і в електрифікованих вагонах. І показати просто різницю у рівнях забруднення. Думаю, що вона буде колосальна. І це може стати тим самим необхідним поштовхом до пришвидшення електрифікації тих 40 % залізничного транспорту”– додав технічний експерт.

Що ви бажаєте знайти?