Активізації наукової діяльності студентів та молодих вчених в університеті сприяють функціонуючі наукові школи.
В Державному університеті інфраструктури та технологій діють наукові школи:
- «Динаміка та енергетична ефективність рухомого складу залізниць», засновник та науковий керівник – доктор технічних наук, професор Ткаченко Віктор Петрович.
- «Залізнична колія, колійні з’єднання та їх взаємодії з рухомим складом», засновник та науковий керівник – доктор технічних наук, професор, заслужений діяч науки і техніки України, лауреат Державної премії в галузі науки і техніки Даніленко Едуард Іванович.
- «Інновації водного транспорту».
- «Економіка і управління на транспорті», засновник та науковий керівник – доктор економічних наук, професор Боняр Світлана Михайлівна.
- «Адміністративне регулювання транспортної сфери», засновник та науковий керівник – доктор юридичних наук, професор Беззубов Дмитро Олександрович.
Наукова школа – це інтелектуальна, емоційно-ціннісна, неформальна, відкрита спільність учених різних статусів, що розробляють під керівництвом лідера висунуту їм дослідницьку програму. Суттєвою ознакою наукової школи є те, що в ній одночасно реалізуються функції виробництва, поширення, захисту наукових ідей і навчання молодих учених. До функцій наукової школи, окрім організації науково-дослідної роботи, входить створення творчого середовища для безпосередньої підготовки висококваліфікованих кадрів із числа найбільш обдарованих студентів.
Основними характеристиками наукової школи є такі:
- наявність наукового лідера – видатного вченого, керівника школи;
- наукова ідеологія, певна наукова концепція (фундаментальна ідея), науково-дослідна програма;
- високий рівень досліджень, їх оригінальність, особливий стиль роботи і методики досліджень;
- висока наукова кваліфікація дослідників, що групуються навколо лідера;
- значущість отриманих школою результатів у певній галузі науки;
- висока наукова репутація, науковий авторитет у певній галузі науки та громадське визнання результатів досліджень;
- наукові традиції, особлива наукова атмосфера;
- спадковість поколінь.
Наукова школа відрізняється від звичайного наукового колективу низкою ознак:
- тематика досліджень наукової школи більш однорідна, ніж у лабораторії або відділі;
- у школі відбувається постійний процес накопичення і структуризації наукового знання, тоді як у формальному колективі знання, якщо вони навіть отримані, часто не структуруються через розпорошеність наукової тематики;
- для наукової школи більш характерний неформальний поділ науковців на «генераторів» ідей, критиків, ерудитів тощо, тоді як у науковому колективі стосунки між науковцями більш формалізовані згідно з розподілом за посадами;
- у процесі відтворення поколінь учених у школі науковим керівником молодих дослідників завжди є учений – представник даної школи, тоді як у науковій лабораторії або відділі керівником може бути учений, що не належить до даної організації.
Оптимальне поєднання наукової школи і наукового колективу є основою для структурної організації науки.
Інформація про наукові школи: